همه والدین با این وضعیت آشنا هستند: لباس‌ها باید شسته شوند، غذا باید آماده شود، یک تماس مهم عقب افتاده است و در این –میان کودکتان با صدای بلند از شما درخواست می‌کند: «با من بازی کن!»

اغلب اوقات والدین نمی‌توانند وظایف روزمره‌ خود و تمایل به بازی با فرزندانشان را با هم جمع کنند. کودکان بین وظایف و تفریحاتی که در دنیای بزرگسالان معمول است، تمایزی قائل نمی‌شوند. برای آنها، همه چیز می‌تواند هیجان انگیز و بخشی – از بازی باشد، حل کردن یک پازل، سر و صدا کردن در یک گودال، پخت و پز، چیدن میز، تمیز کردن و بسیاری از فعالیت‌های دیگر خانه. بازی و یادگیری دو طرف یک سکه یکسان برای کودکان است.

بازی کردن یک نیاز اساسی کودکان به شمار می‌رود و به اندازه خوابیدن، خوردن و آشامیدن برای رشد کودکان مهم است. کودکان هنگام بازی کردن، توانایی‌های ذهنی، روانی و جسمی خود را توسعه می‌دهند و جالب اینکه این امر برای همه کودکان صدق می‌کند. بازی کردن فعالیتی سالم برای فرزند شما و بهترین راه پیشرفت او به شمار می‌رود. به این دلیل که کودکان هنگام بازی کردن، دنبال همان محرک‌هایی می‌روند که برای توسعه خود نیاز دارند. کودکان حین بازی، با جهان آشنا می شوند، مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود می‌بخشند، و متوجه نحوه عملکرد چیزها، علت نیاز به آنها و معنای آنها می‌شوند.

کودکان هنگام بازی خود را می شناسند و تجربه می‌کنند، این امر غرور و اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد و همچنین باعث‌ می‌شود محدودیت‌های خود را بفهمند. در بازی کردن، کودک مهارت‌ها، توانایی‌ها و معلومات اساسیش را در زمینه‌های مختلف رشد، توسعه می‌دهد‌، تمرین می‌کند و تقویت می‌نماید.

تفاوتی ندارد که فرزند شما چند سال دارد: همواره برای بازی کردن با فرزندتان وقت بگذارید و در بازی فرزندتان واقعاً حضور داشته باشید و درگیر شوید. افراد متفاوت هستند و روش‌های پاسخگویی خاص خود را به نیاز فرزندشان به بازی دارند. بعضی از والدین دوست دارند بازی کنند، برخی دیگر تمایل کمتری دارند، خیلی دیگر وقت کمی برای این کار دارند. اما به هر حال، آنها مجبور نیستند به طور مداوم برنامه‌ها یا ایده‌های بازی آماده‌ای برای فرزند خود داشته باشند. فرزند شما خودش سرشار از ایده است. خیلی ساده ایده‌های بازی فرزند خود را بپذیرید و به آن‌ها دل بدهید. کارگردانی را با کودک واگذار کنید و فقط یک همبازی خوب باشید. و: کمتر اغلب به معنای بیشتر است! فرزندتان این را بهتر دوست دارد، که شما زمان کوتاهتری ولی با توجه کامل با او بازی کنید تا زمانی که حواستان جای دیگری باشد.

یک بازی مشترک، برای فرزندتان و نیز خود شما مفید است. شما هنگام بازی کردن از این فرصت برخوردار می‌شوید که با هم چیزی را به طور مشترک تجربه کنید، به تبادل ایده بپردازید و هیجان و شادی را به اشتراک بگذارید.